Van aanmelding tot start behandeling
We doen ons uiterste best om je zo snel mogelijk te helpen. Toch kan er een wachtlijst zijn voor aanmelding en voor behandeling. En soms duurt het flink langer dan we hopen.
Wachttijden
Om je een idee te geven hoe lang je moet wachten, zetten we elke maand de actuele wachttijden op onze website. In een crisissituatie is er geen wachttijd en word je zo snel mogelijk geholpen.
Actuele wachttijden
Geactualiseerd mei 2023
Aanmeldklacht/(voorlopige) diagnose |
Aanmeldwachttijd |
Behandelwachttijd |
Neurobiologische ontwikkelingsstoornissen (Autisme, ADHD...) |
27 | 1 |
Psychotische stoornissen | 22 | 1 |
Bipolaire stemmingsstoornissen | 33 | 2 |
Depressieve stemmingsstoornissen | 15 | 3 |
Angststoornissen | 11 | 2 |
Dwangstoornissen | 8 | 1 |
Trauma en stressorgerelateerde stoornissen | 19 | 13 |
Neurocognitieve stoornissen | 1 | 0 |
Persoonlijkheidsstoornissen | 29 | 3 |
Restgroep diagnoses | 26 | 0 |
Onbekend | 13 | 2 |
De wachttijd in de tabel is een inschatting van de tijd die je moet wachten vanaf je aanmelding. Soms is de wachttijd langer of korter, dit hangt af van de aandoening en behandeling. Aan het overzicht kunnen dan ook geen rechten worden ontleend.
Treeknormen
Betekenis aanmeldwachttijd en behandelwachttijd
Treeknormen
Zorgaanbieders en zorgverzekeraars hebben landelijke afspraken gemaakt over de maximale wachttijden. Dit noemen we treeknormen. Binnen 4 weken vanaf je aanmelding moet een intakegesprek plaatsvinden en binnen 10 weken vanaf de intake moet de behandeling starten. We doen ons best maar helaas halen wij deze normen niet altijd.
Aanmeldwachttijd
De aanmeldwachttijd is de wachttijd tussen de aanmelding en de intake.
Behandelwachttijd
De behandelwachttijd is de tijd tussen het intakegesprek en het eerste behandelcontact.
De aanmelding
Om in behandeling te komen heeft de verwijzer een aanmelding bij Entree van Reinier van Arkel gedaan. De verwijzer kan de huisarts zijn, een medisch specialist, bedrijfsarts of het wijkteam.
Telefonisch contact
Na de aanmelding neemt een medewerker van Entree binnen een week contact met je op om te kijken of er gegevens ontbreken en hoe we contact met je kunnen houden als je geen e-mailadres of geen computer hebt.
Behandelplatform
Hierna ontvang je van ons een e-mail met informatie en een toegangscode voor het behandelplatform. Het behandelplatform is een beveiligde online omgeving voor cliënten van Reinier van Arkel. Hier vind je praktische informatie over Reinier van Arkel. In een vragenlijst kun je de klachten die je ervaart en je persoonlijke situatie schetsen. Deze gegevens gebruiken wij om het intakegesprek voor te bereiden.
Wat je zelf kunt doen
Trainingen in het behandelplatform
Bij Reinier van Arkel kun je voor verschillende problemen een gratis zelfhulptraining volgen via Online Zelfhulp. De trainingen werken preventief en zijn helpend als je klachten niet te ernstig zijn. In veel gevallen lukt het door het volgen van de online training klachten te verminderen of volledig onder controle te krijgen. Ook als je klachten ernstiger zijn kan de training ondersteunen en praktische handvaten bieden.
- Beter slapen
- Pak je somberheid aan
- Fluitend naar je werk
- Zelfhulptraining betrokken omgeving
- Minder piekeren
- Je probleem in kaart
- Mindfulness
- Oefenen met ontspannen
- Start je persoonlijke route
- Zelfbeeld
Behandelplatform ROM
Herhaaldelijk meten van het effect van de behandeling
In het behandelplatform vul je ook de ROM-vragenlijst in. Een ROM-lijst vul je voor en tijdens je behandeling meerdere keren in. Met de antwoorden op deze vragen zien we of je klachten minder worden en wat het resultaat van je behandeling is.
ROM staat voor Routine Outcome Monitoring, wat herhaaldelijk meten betekent.
Intake en advies
De intake bestaat uit een gesprek met een behandelaar van Reinier van Arkel. Soms is een tweede gesprek nodig. Dit hangt af van je situatie en wordt met je besproken. In het gesprek bespreek je je klachten, hoe deze klachten je leven beïnvloeden en wat je van onze hulp verwacht. Aan het eind van het gesprek krijg je een diagnose gesteld en een advies voor behandeling. We beschrijven dit in een voorlopig behandelplan. We laten dit ook aan de verwijzer weten. Tot aan de start van de behandeling is de behandelaar die bij de intake is geweest je aanspreekpersoon.
Wat neem je mee naar je intakegesprek
- Paspoort of identiteitskaart
- Zorgpas
- Lijst met medicijnen die je gebruikt (vraag deze op bij je apotheker)
- Overzicht van alle andere hulpverlening die je hebt (gehad)
- Lijst met vragen of onderwerpen die je wil bespreken
Familie en naasten
Wij adviseren een familielid of bekende uit te nodigen met je mee te gaan naar het intakegesprek. Dit is handig omdat diegene mee kan luisteren en aanvullende informatie kan geven.
Laat naasten de zelfhulptraining ‘betrokken omgeving’ volgen in het behandelplatform. En nodig ze uit om binnen het behandelplatform gesprekken te voeren.
Zelf aan de slag
Tijdens de behandelwachttijd ga je soms al aan de slag. We bespreken dit in het intakegesprek.
- Trainingen in behandelplatform
- Vervolggesprek: soms is een vervolggesprek nodig met een specialist
- Aanvullend onderzoek: soms is er aanvullend onderzoek nodig om uw situatie goed te beoordelen.
- Onderzoek: soms worden onderzoeken gedaan die later in de behandeling van pas komen
Behandeling
Na de wachttijd die per diagnose, behandelvoorstel en behandelteam sterk kan verschillen start de behandeling bij Reinier van Arkel. Samen met je behandelaar maak je keuzes en afspraken die we in een behandelplan zetten. Afhankelijk van de keuzes worden andere hulpverleners bij de behandeling betrokken. De aangewezen behandelaar blijft je aanspreekpunt en samen coördineren jullie het behandeltraject.
Afzeggen van een afspraak
Laat het ons zo spoedig mogelijk weten als je een gemaakte afspraak niet kunt nakomen via (073) 658 68 68.
Als dit tenminste 24 uur van tevoren gedaan is kan de afspraak tijdig verzet worden. Voor het te laat of niet afgezegde afspraken kunnen kosten in rekening gebracht worden (€ 50,00).
Contact en wachtlijstbemiddeling
Voor vragen of achtergrondinformatie over de wijze van aanmelding en het behandelaanbod van Reinier van Arkel kun je contact opnemen met Entree.
- Telefoon: (073) 658 68 68 (werkdagen van 8.30 tot 17 uur) of
- E-mail: bdv-zawijkentree@reiniervanarkel.nl
Ben je op zoek naar een medewerker of afdeling? Neem dan contact op met onze receptie: (073) 658 51 11
Wachtlijstbemiddeling
Wanneer je de wachttijd te lang vindt, kun je altijd contact opnemen met je zorgverzekeraar en vragen om wachtlijstbemiddeling.