Cliëntenraad
E-mailadres: clientenraad@reiniervanarkel.nl
Postadres: Postbus 10150, 5260 GB Vught
Openingstijden: maandag, dinsdag, woensdag en vrijdag van 09.00 tot 15.00 uur.
Kom online in contact via Tapster
Via Tapster kom je online in contact met de cliëntenraad. Tapster is een digitaal platform. Een plek op internet waar je veilig kan praten en je mening kan geven over de zorg en het welzijn bij Reinier van Arkel.
Uitleg over tapster
Online in contact komen met de cliëntenraad
Wat vind je op Tapster?
De cliëntenraad schrijft op Tapster over onderwerpen die actueel zijn. Zo blijf je geïnformeerd en betrokken. Via Tapster kan je ook reageren op onderwerpen. Sommige berichten voorzien we van een poll. Je kan dan stemmen. Dat is een makkelijke manier om meningen te verzamelen.
Op Tapster vind je ook het smoelenboek. In het smoelenboek staan de raadsleden van de cliëntenraden. Zo weet je wie er in jouw lokale raad zitten. Tapster is van cliënten, voor cliënten!
Is Tapster veilig?
Tapster is veilig en eenvoudig. Aanmelden kan alleen als je zorgt ontvangt vanuit Reinier van Arkel. Je privacy vinden we erg belangrijk. Wij gaan zorgvuldig met je gegevens om.
Wat heb je nodig voor Tapster?
Je kan deelnemen aan Tapster met een computer, tablet of smartphone. Omdat Tapster alleen bedoeld is voor cliënten van Reinier van Arkel moet je je eerst aanmelden. Dat doe je met je e-mailadres. Na akkoord ontvang je een uitnodiging per e-mail.
De raad houdt zich bezig met onderwerpen die voor jou maar ook voor andere cliënten belangrijk kunnen zijn. Zoals:
- hoe kan de kwaliteit van de behandeling verbeteren?
- waaraan moet respectvolle bejegening door medewerkers voldoen?
- wat is een goede klachtenregeling?
- zijn voorgestelde veranderingen een verbetering voor cliënten?
- hoe kan de veiligheid vergroot worden?
- voldoet de kwaliteit van de woonomgeving?
- is er voldoende aandacht voor gezondheid en hygiëne op afdelingen?
Zo kan de zorgverlening van Reinier van Arkel zo goed mogelijk worden afgestemd op de wensen en behoeften van cliënten.
De cliëntenraad kijkt goed naar beslissingen die Reinier van Arkel wil nemen en wat deze betekenen voor cliënten. Dat doen we door te vergaderen, werkbezoeken te brengen aan afdelingen en door deel te nemen aan activiteiten binnen Reinier van Arkel. Zo bepalen we de inhoud van ons advies. Dat noemen we ‘gevraagd’ advies.
Daarnaast kunnen we ongevraagd advies geven. Denk aan een tip of juist bezorgdheid over bepaalde ontwikkelingen. De cliëntenraad maakt geen beleid, maar praat en denkt mee over het besturen van de instelling.
Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen (WMCZ)
Voor welke onderwerpen een advies van de Cliëntenraad nodig is, of waar de zorginstelling vooraf instemming moet vragen is vastgelegd in een wet: de Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen (WMCZ). De wet verplicht zorginstellingen tot het instellen van een Cliëntenraad en beschrijft precies over welke onderwerpen de Cliëntenraad geraadpleegd moet worden.
Laat je stem horen!
We hebben jou en jouw mening hard nodig om ons werk te kunnen doen. Daarom horen we graag jouw ideeën of tegen welke problemen je aanloopt in je contacten met Reinier van Arkel. Klachten of problemen over je behandeling leg je voor aan de klachtenfunctionaris of aan de patiëntenvertrouwenspersoon. Als Cliëntenraad overleggen we regelmatig met hen.
Wat doe je als lid?
Als lid van de cliëntenraad breng je natuurlijk je eigen ervaring mee. Maar door contact te maken met andere cliënten, op de hoogte te blijven van ontwikkelingen breng je ook de ervaringen van andere cliënten in.
De cliëntenraad vergadert regelmatig en heeft overleg met diverse medewerkers van Reinier van Arkel. Wij vinden het belangrijk dat je op de hoogte blijft van interessante ontwikkelingen in de ggz. Daarom stimuleren we dat je congressen en andere bijeenkomsten bezoekt.
Meer weten of lid worden?
Ben je cliënt bij Reinier van Arkel en wil je meer weten over onze cliëntenraad, neem dan contact op met ons via (073) 658 56 50 of cliëntenraad@reiniervanarkel.nl.