Een klacht over Reinier van Arkel
Medewerkers van Reinier van Arkel spannen zich in om de behandeling zo goed mogelijk te laten verlopen. Toch kan het voorkomen dat je niet helemaal tevreden bent over de dienstverlening of de manier waarop deze plaatsvindt.
Heb je een klacht, laat het ons weten! Want van elke klacht kunnen we leren.
Waarover kunt u een klacht indienen?
Je kunt een klacht indienen als je bezwaar hebt tegen het gedrag of een beslissing van één of meerdere medewerker(s) van Reinier van Arkel. Je kunt ook een klacht indienen over zaken van algemene aard, waarbij niet direct een medewerker betrokken is.
Wie kan een klacht indienen?
Je kunt zelf een klacht indienen, maar dat kan ook door je partner, ouders, voogd/curator of een andere vertegenwoordiger.
Hoe kun je een klacht indienen?
Je kunt de klacht bespreken met desbetreffende medewerker(s) of de leidinggevende; soms kan het misverstand direct opgelost worden.
De klachtenfunctionaris
Als je een klacht hebt en niet (meer) in gesprek met je hulpverlener wilt of durft, dan kun je contact opnemen met de klachtenfunctionaris. Deze kan je informeren over de klachtenregeling en bemiddelen tussen jou en de behandelaar. Dit staat in de Wet Kwaliteit, Klachten en Geschillen Zorg. Uit de praktijk blijkt dat een goed gesprek tussen de cliënt en de hulpverlener het beste werkt.
Download de folder Klachtenfunctionaris
Klachtenfunctionaris
Telefoon 06 8304 18 87
Klachtenfunctionaris@reiniervanarkel.nl
De patiëntenvertrouwenspersoon (PVP)
De patiëntenvertrouwenspersoon (PVP) kan je helpen bij een vraag of een klacht. Hij of zij kan je adviseren en kent jouw rechten. De PVP is niet in dienst van Reinier van Arkel, maar werkt voor een landelijke stichting.
Vanaf 1 januari 2020 kun je alleen bij de pvp terecht:
- als je te maken krijgt (of hebt gehad) met verplichte zorg. Dat kan verplichte zorg binnen Reinier van Arkel zijn, maar ook verplichte zorg die je thuis of ergens anders (ambulant) krijgt;
- als je vrijwillig bent opgenomen en woont op het terrein van Reinier van Arkel;
- als je thuis vrijwillige zorg krijgt, maar te maken krijgt met drang of mogelijke dwang. Hierbij kan gedacht worden aan de situatie dat de behandelaar nadenkt over het verlenen van verplichte zorg. Of wanneer je onder druk gezet wordt om bepaalde zaken te doen of te laten, omdat er anders verplichte zorg voor jou wordt aangevraagd.
Ingrid Peters
Telefoon: 06-21947170
E-mail: i.peters@pvp.nl
Kun je Ingrid niet bereiken dan kun je bellen of mailen naar de Helpdesk van de Stichting PVP. De Helpdesk is telefonisch bereikbaar op werkdagen tussen 10.00 en 16.00 uur, en op zaterdag tussen 13.00 en 16.00 uur op nummer (0900) 444 88 88.
Voor meer informatie over de PVP en patiëntenrechten kun je terecht op de website Stichting PVP.
Anoniem chatten met de PVP
Klinische en ambulante cliënten van de ggz kunnen via een chat anoniem ondersteuning krijgen van een patiëntenvertrouwenspersoon (pvp). Indien mogelijk wordt de vraag of klacht direct via de chat afgehandeld. Mocht er persoonlijke of telefonische ondersteuning nodig zijn en de cliënt gaat daarmee akkoord, dan kan dat alsnog worden geregeld. De chat is open van maandag t/m donderdag van 19.00 tot 21.00 uur en is bereikbaar via www.pvp.nl
Familievertrouwenspersoon (FVP)
Als familielid of naastbetrokkene van iemand met psychiatrische problemen kun je veel vragen hebben. Over de stoornis en de hulpverlening, maar ook over de opvang en ondersteuning. De antwoorden die je van hulpverleners krijgt, zijn misschien niet altijd bevredigend. Het kan zijn dat je van mening verschilt met de hulpverlening over de aanpak van de problemen. Of je ervaart het als een belasting en je wilt graag je verhaal eens kwijt. In dit soort gevallen, voor informatie, ondersteuning en een luisterend oor, kun je terecht bij de familievertrouwenspersoon.
Voor het maken van een afspraak kun je direct contact opnemen met de familievertrouwenspersoon Judith van Nimwegen via telefoon of e-mail.
Judith van Nimwegen
E-mail:j.vannimwegen@lsfvp.nl
Mobiel: (06) 469 438 81
Bereikbaar op maandag tot en met donderdag van 9.00 tot 16.00 uur en op vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur.
Website van de Landelijke stichting familievertrouwenspersonen
Wat kan de FVP voor jou betekenen?
- de FVP heeft altijd een luisterend oor;
- de FVP verstrekt algemene informatie over o.a. ziektebeelden en behandelmogelijkheden;
- de FVP wijst je de weg naar verdere informatievoorziening en ondersteuningsmogelijkheden;
- de FVP heeft een bemiddelende taak ter verbetering van de communicatie tussen familie van cliënten in de geestelijke gezondheidszorg en de hulpverleners, daar waar dit gewenst en nodig is. Lukt dit niet, dan kan de FVP de familie adviseren bij het indienen van een klacht;
- de FVP neemt een onafhankelijke positie in en neemt geen beslissingen dan met toestemming van/in overleg met de (contactpersoon van de) familie.
De klachtencommissie
Je kunt je ook wenden tot de klachtencommissie van Reinier van Arkel. Dit moet altijd schriftelijk doen, in de vorm van een brief of met behulp van het klachtenformulier.
Download het klachtenformulier
Meer informatie over het indienen van een klacht bij de klachtencommissie vind je in de folder Klachtencommissie.
Uitspraken van de klachtencommissie in het kader van de Wet verplichte GGZ (WvGGZ) worden geanonimiseerd gepubliceerd op de pagina Beslissingen klachtencommissie.