Organisatiestructuur
De zorg van Reinier van Arkel is georganiseerd in zorgeenheden
- Reinier in de Kliniek, directie: Malinda Verhoef & Bram Berkvens
- Reinier in de Wijk, directie: Astrid Brouwer & Mark Schellekens
- Ypse, directeur: Tanja Dankers
- Herlaarhof, directie : Nathalie Wils & Petya van Vliet
Naast de zorgeenheden kennen we de eenheid P&O / Reinier Academie, directeur Paul Raaijmakers, de eenheid Bedrijfsvoering, directeur Pieter van Esch en de eenheid Bestuursondersteuning, bestuurssecretaris Sander Feuth.
Daarnaast zijn er diverse raden en gremia binnen Reinier van Arkel actief, zoals de Cliëntenraad, Familie- en naastbetrokkenenraad, Ondernemingsraad en vakinhoudelijke gremia (Medische Staf, Vakgroep Gedragswetenschappers en de Verpleegkundige adviesraad).
Samen met Maatschappelijke Opvang ’s-Hertogenbosch vormt Reinier van Arkel de holding met de naam Reinier van Arkel groep.
Raad van Bestuur
De holding Reinier van Arkel groep wordt aangestuurd door de Raad van Bestuur bestaande uit Tom van Mierlo (voorzitter) en Robert Derksen.
Robert Derksen | Tom van Mierlo |
De Raad van Bestuur is eindverantwoordelijk voor de algemene gang van zaken in de organisatie, beleidsvorming en beleidsuitvoering. Dit geschiedt in goed overleg met de medezeggenschap en adviesorganen.
Het reglement Raad van Bestuur beschrijft de taken en verantwoordelijkheden van de Raad van Bestuur.
In het kader van maatschappelijke verantwoordelijkheid en transparantie verantwoordt Reinier van Arkel jaarlijks openbaar welke onkosten door de Raad van Bestuur zijn gemaakt ten behoeve van de uitoefening van de functie.
Raad van Toezicht
De Raad van Toezicht bestaat uit 5 leden en kiest voor een overwegend pro-actieve en betrokken opstelling bij de beleidsontwikkeling, met een gepaste distantie die hoort bij de rol en verantwoordelijkheid van het intern toezicht. Daarbij richt de Raad van Toezicht zich niet alleen op het bestuur maar ook op de interne besturing en de kwaliteit van de zorg, met in achtneming van het algemene publieke belang van de geestelijke gezondheidszorg in de regio.
De taken, verantwoordelijkheden en werkwijze van de RvT staan nader omschreven in het reglement Raad van Toezicht. Bovendien heeft de RvT conform de Governancecode Zorg een eigen toezichtvisie ontwikkeld waarin ook een toezichtkader en informatieprotocol zijn opgenomen.
De leden van de Raad van Toezicht zijn:
Gerard van Berlo
Voorzitter sinds 1 oktober 2023.
Benoemingsperiode eerste termijn: 1 september 2022 tot 1 mei 2026.
Gerard van Berlo heeft een lange carrière in de zorg voornamelijk bij algemene ziekenhuizen maar in het begin van zijn loopbaan ook 7 jaar bij een psychiatrisch ziekenhuis. Sinds 2017 is hij lid van de Raad van Bestuur van het Elisabeth Tweesteden ziekenhuis in Tilburg. Ook in het intern toezicht is hij al vele jaren actief; tot 1 september jl. bij Stichting Pluryn en momenteel bij Stichting de Zorgboog.
Monique Derks
Aandachtsgebied: bedrijfsvoering en financiën. Benoemingsperiode:
Monique Derks heeft veel ervaring opgedaan binnen verschillende branches van de gezondheidszorg en beschikt over veel ervaring op het gebied van financiën en bedrijfsvoering.
“Met mijn kennis en ervaring in diverse sectoren binnen de gezondheidszorg en mijn bedrijfskundig en innovatief denken, wil ik vanuit een rol als lid van de raad van toezicht graag bijdragen aan de verdere ontwikkeling van Reinier van Arkel”, aldus Monique Derks. “Ik kijk er naar uit om de organisatie verder te leren kennen en bij te dragen aan het gezamenlijk realiseren van de ingezette strategische koers met focus op de financiële gezondheid en innovatiekracht van Reinier van Arkel”.
Suzanne Leijendekkers
Aandachtsgebied: innovatie, digitalisering en ICT en lid van de auditcommissie Financiën en de renumeratiecommissie.
Benoemingsperiode eerste termijn: 1 februari 2020 tot 1 februari 2024.
Suzanne Leijendekkers heeft altijd gewerkt op het gebied van innovatie, vernieuwend denken en dan samen doen. Dit uitte zich bijvoorbeeld in het bedenken van een op inzichten gebaseerd nieuw concept, de uitontwikkeling van een nieuw product of het wennen aan nieuwe manieren van werken. De laatste tien jaar focust Suzannes werk zich op het gezamenlijk aangaan van maatschappelijke uitdagingen, met name in de (jeugd)zorg.
De afgelopen jaren werkte zij als Directeur Innovatie & Projecten bij Philadelphia Zorg en droeg zij bij aan het toekomstbestendig maken van deze organisatie. Momenteel werkt ze als bestuurder bij Trajectum, een zorginstelling die specialistische behandeling en begeleiding biedt aan mensen met een licht verstandelijke beperking en onbegrepen en risicovol gedrag. Creativiteit, technologie, menselijkheid, vakmanschap en zakelijkheid zijn de puzzelstukken die samen de oplossing hiervoor vormen.
Ankie van Rossum
Aandachtsgebied: kwaliteit van zorg, veiligheid en HR.
Benoemingsperiode eerste termijn: 1 januari 2021 tot 1 januari 2025.
Ankie van Rossum heeft zich ontwikkeld van verpleegkundige tot zorgbestuurder. Zo werkte zij als (interim) lid van de Raad van Bestuur van het Dijklander ziekenhuis in Hoorn en als bestuurder bij Viecuri Medisch Centrum en het Antonius Ziekenhuis in Nieuwegein. Op dit moment is zij werkzaam als lid Raad van Bestuur van het Canisius Wilhelmina Ziekenhuis.
Barbara Stringer
Aandachtsgebied: Portefeuilles zorgkwaliteit, Cliëntenperspectief.
Benoemingsperiode eerste termijn: 1 oktober 2023 tot 1 oktober 2027
Barbara Stringer heeft veel ervaring binnen de geestelijke gezondheidszorg in verpleegkundige functies. Als projectleider van een dwangreductie project ontwikkelde en implementeerde ze ‘de eerste vijf minuten’-methode en als trainer hield ze zich bezig met de thema’s de-escalerend werken en suïcidepreventie. Daarnaast heeft ze als onderzoeker ruime ervaring met wetenschappelijk onderzoek. Ze werkte geruime tijd bij GGZ inGeest en werkt sinds zes jaar als coördinator en onderzoeker bij het Centrum voor Consultatie en Expertise (CCE).